V přednášce se dozvíme všechny důležité informace k předmětu a projdeme si základní vlastnosti promítání.
Cvičení se bude věnovat kuželosečkám a jejich konstrukcím.
V přednášce se budeme věnovat základům kótovaného promítání.
Ve cvičení si zobrazíme základní tělesa ve volném rovnoběžném promítání (žádné podklady si nemusíte tisknout).
V přednášce se seznámíme se základními úlohami v Mongeově promítání.
Ve cvičení se vrátíme k základům kótovaného promítání.
V přednášce se budemě věnovat sestrojení řezu tělesa.
Ve cvičení si projdeme základní úlohy v Mongeově promítání.
Na přednášce si ukážeme jak sestrojit průnik těles.
Ve cvičení budeme sestrojovat řezy těles (podklady přinesu).
Na přednášce dokončíme Mongeovo promítání (otáčení a sítě těles).
Ve cvičení dokončíme vše, co jsme v minulých týdnech nestihli. Doneste si tedy podklady, kde nám něco chybí: vzdálenost bodu od roviny,
řez kužele, průnik dvou válců, tj. přednáška z 5. týdne a cvičení z 5. a 6. týdne.
Na přednášce začneme probírat axonometrii.
Pondělní cvičení odpadají, místo nich jsou konzultace (pro všechna cvičení) k domácím úkolům.
Na úterním cvičení budeme dělat základní úlohy a řezy v axonometrii.
Na přednášce budeme pokračovat v axonometrii (stejné materiály jako minulý týden).
Na pondělním cvičení budeme dělat základní úlohy a řezy v axonometrii.
Na úterním cvičení se podíváme na kolmou axonometrii. Dále sestrojíme průnik těles a uděláme
základní úlohy na osvětlení.
Na přednášce začneme lineární perspektivu.
Na pondělním cvičení se podíváme na kolmou axonometrii. Dále sestrojíme průnik těles a uděláme
základní úlohy na osvětlení.
Na úterním cvičení uděláme základní úlohy ve volné perspektivě.
Na přednášce se budeme věnovat vázaným metodám v lineární perspektivě.
Na pondělním cvičení uděláme základní úlohy ve volné perspektivě.
Na úterním cvičení zobrazíme objekt v dvoj a trojúběžníkové vázané perspektivě.
Na přednášce se budeme věnovat plochám technické praxe.
Na pondělním cvičení zobrazíme objekt v dvoj a trojúběžníkové vázané perspektivě.
Úterní cvičení "odpadá". V jeho době probíhají konzultace. Můžete odevzdat domácí úkoly, prodiskutovat projekt nebo si nechat něco znovu vysvětlit.
V1: KONSTRUKCE ELIPSY A PARABOLY
Zobrazte elipsu, která je daná hlavními vrcholy A,B a obecným bodem M, v bodě M sestrojte tečnu elipsy. Platí |AB|=10cm, |AM|=9cm, |BM|=3cm). Proužkovou konstrukcí najděte vedlejší vrcholy elipsy. Zobrazte oskulační kružnice a elipsu vyrýsujte pomocí křivítek. V bodě M sestrojte tečnu elipsy. Dále zobrazte parabolu danou řídící přímkou d a ohniskem E, jestliže platí |dE|=4cm, v jednom z obecných bodů sestrojte tečnu paraboly. (výkres na formát A4, tužkou, obě kuželosečky na jedné straně papíru, v dolní části popis viz přednáška, výsledek nezvýrazňujte fixami ani perem či pastelkami!!!)
V2: PRŮSEK ROVNOBĚŽNÍKU ABCD S TROJÚHELNÍKEM MNP
V kótovaném promítání zobrazte průsek rovnoběžníku ABCD s trojúhelníkem MNP, A(4; 2; 2), B(0; 2; 0), C(-3; -7; 3), M(7; -6; 6), N(-4; -6; 0), P(-3; 4; 2). (Uvědomte si že u rovnoběžníku ABCD stačí zadat třemi body, čtvrtý je už jednoznačně určen a jeho kótu byste měli umět dopočítat.) Výkres ve formátu A4, tužkou.
V3: ZOBRAZENÍ KRUŽNICE
V mongeově promítání zobrazte kružnici ležící v rovině sigma=(-9;7;8) o středu S=(-1;?;4) a poloměru 4 cm. (Stopy roviny sigma se narýsují tak, že souřadnice (-9;7;8) se vynesou na příslušné osy x, y, z. Spojením bodu na ose x a na ose y vznikne půdorysná stopa, spojením bodu na ose x a ose z dostanete nárysnou stopu. Půdorys bodu S musíte zjistit tak, aby ležel v rovině sigma.)
V4: ŘEZ JEHLANU
V mongeově promítání sestrojte řez pravidelného šestibokého jehlanu ABCDEFV s podstavou v půdorysně rovinou, která kolmo půlí hranu AV. V[0; 60; 100], A[-50; 70; 0]. (Rada: najděte střed hrany AV, veďte tímto středem rovinu kolmou na tuto hranu - pomocí hlavních přímek první a druhé osnovy, najděte půdorysnou stopu této roviny, další body řezu najďete pomocí kolineace.)
V5: ŘEZ HRANOLU
V mongeově promítání určete řez daného hranolu rovinou sigma, která je určena třemi body QRS. ZADÁNÍ K TISKU
V6: PRŮNIK TĚLES
V mongeově promítání sestrojte průnik dvou hranolů (hranol ABCDA'B'C'D' je kolmý k půdorysně, trojboký hranol KLMK'L'M' má hrany rovnoběžné s půdorysnou). ZADÁNÍ K TISKU
V7: AXONOMETRIE - ŘEZ HRANOLU
Sestrojte řez šikmého čtyřbokého hranolu ABCDA'B'C'D' (s boční hranou BB'), jehož dolní podstava leží v půdorysně, rovinou sigma, která je daná různoběžkami q, r. Určete viditelnost hranolu i řezu.
V8: AXONOMETRIE - PRŮNIK TĚLES
Sestrojte průnik dvou pravidelných hranolů (ZADÁNÍ). Nápověda: šikovné roviny jsou roviny rovnoběžné s hranami obou hranolů, tyto roviny mají dost speciální polohu vzhledem k jedné z pomocných průměten.
V9: LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA - ZOBRAZENÍ PAVIMENTA V JEDNOÚBĚŽNÍKOVÉ A DVOJÚBĚŽNÍKOVÉ PERSPEKTIVĚ
V lineární perspektivě zobrazte pavimentum (čtvercovou mozaiku/dlažbu v základní rovině), jestliže je dána úsečka $AB$ - jedna ze stran čtvercové dlaždice $ABCD$. Jsou dané dva případy, v obou z nich určete alespoň 9 dlaždic. ZADÁNÍ
V10: LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA - ZOBRAZENÍ SKŘÍŇKY
V dané lineární perspektivě zobrazte objekt. Kreslete na zvláštní papír. ZADÁNÍ