Z hlediska cestovního ruch sehrávají informace klíčovou roli, jelikož jsou neodmyslitelnou součástí produktu cestovního ruchu. Na proces zpracování informací a na jejich kvalitu mají mimořádný vliv vlastnosti informací, tj. nemateriálnost, pomíjivost, proměnlivost a citlivost). Samotný proces zpracování informací se skládá z několika na sebe navazujících kroků. Aby byla zaručena správnost poskytovaných informací je nezbytné provádět permanentní aktualizaci dat.
Nejenže jsou informační a komunikační technologie nástrojem řízení a marketingu, ale především napomáhají rozvoji cestovního ruchu. Informační a komunikační technologie představují souhrn technických nástrojů a softwaru, které umožňují zpracování informací (dat) a jejich zpřístupnění dalším uživatelům. Nejrozšířenější z ICT jsou informační a rezervační systémy, které jsou založeny na síťovém propojení (počítačové síti – Internet, intranet a externet). Internet má v současné době široké využití v oblasti cestovního ruchu.
Informace jsou základní stavební jednotkou pro informační a rezervační systémy cestovního ruchu. Tyto systémy je možné na základě plošného pokrytí členit na lokální, regionální, celostátní a mezinárodní. Z celosvětového pohledu mají nezastupitelnou úlohu globální distribuční systémy, mezi které patří např. Sabre, Galileo, Amadeus či Worldspan. Podstatou globálních distribučních systémů je poskytování informací a rezervací služeb a produktů cestovního ruchu.
Přestože z hlediska vývoje informačních a rezervačních systémů v České republice došlo k řadě pokusů o jejich uvedení v činnost, resp. praktickou realizaci, i nadále Česká republika postrádá komplexní vzájemně propojený fungující informačně-rezervační systém.
Systém cestovního ruchu je tvořen subjekty – cestovní kanceláře a agentury, turistická informační centra, hotelová a stravovací zařízení a dopravci, kteří poskytují (nabízejí) služby související s cestovním ruchem, a protože jsou tyto služby založeny na informacích a jejich vzájemné výměně. Jsou pro jejich činnost velice nezbytné informační a komunikační technologie, pomocí nichž se snaží poskytovat kvalitní služby zákazníkům a především obstát na poli konkurence.
Dokument vygenerován programem LeavingLatex, © 2006 Všechna práva vyhrazena. Karel Šrot – xsrot(at)math.muni.cz, Pavel Kříž – kriz(at)math.muni.cz